Com podem canviar l'aigua?

Ara ja fa dies que parlem i experimentem amb l'aigua i en podem dir moltes coses. Però com podem canviar l'aigua?
Com que no ho sabem proposem una altra pregunta: 
-Com s'escalfa l'aigua?
.Amb algo que sigui calent.(Adrià M.)
-Amb el micro.(Jan)
-Amb el sol.(Valeria C.)
-L'aigua de la platja a l'hivern està freda i a l'estiu calenta.(Elsa C.)
-El foc escalfa.(Adrià M.)
-I on podem trobar aigua calenta?
-Al got.(Alize)
-A la Font del Lleó.(Clàudia)
-I crema.(Roger)
-Com es refreda l'aigua?
-L'aigua del riu és freda.(Alex)
-Amb el fred a l'hivern.(Marc)
-La posem al gel i ja està freda.(Paula)
-El gel es posa a la fanta o a la coca-cola.(Clàudia)
-El podem aconseguir al Polo Norte.(Paula)
-La nevera també refreda.(Paula)
-Y el hielo.(Alba)
-També el congelador refresca.(Jan)
-I on trobem aigua freda?
-A la nevera.(Valèria C.)
-A la classe.(Martina)
-A la piscina.(Alex)

Doncs ara farem un experiment. Escalfarem i refredarem l'aigua per veure què passa.
Ens posem en rotllana, posem al mig uns fogons i la Júlia en un pot hi posa una mica d'aigua. Endollem els fogons, girem la rodeta perquè escalfi i...


P-3A rotllana i escalfem

Després agafem unes glaçoneres, les omplim d'aigua i anem al menjador. Cridem al Manolo i li diem que volem posar l'aigua al congelador. Ell ens ajuda, i li diem que a la tarda ho anirem a buscar per veure què ha passat.

P-3A Fem gel

Quan tornem a la classe:
-Surt molt fum !! (diuen tots)
Ens acosem vigilant molt i veiem que no hi ha aigua. 
-Ha fet màgia!! (tots)
-Se n'ha anat cap arriba.(Jan)
-Cap al llum.(Roger)
-Tinc una idea si no hi ha l'aigua a la classe hem d'anar a veure si la trobem al pati.(Marc)
Per tant la busquem per la classe i pel pati, però no la trobem:

P-3A La busquem

El Marc ens diu que com que no la trobem enlloc i no tenim ales, podem agafar un avió i anar fins els núvols.
Ara els explico que quan l'aigua s'escalfa molt s'evapora i va a parar als núvols. Per tant si algun dia plou potser serà la nostra aigua.

A la tarda quan arribem a l'escola ens posem en fila i anem al congelador per veure què ha passat. Agafem les glaçoneres, anem al porxo, seiem a terra i veiem que l'aigua ja no hi és, ara hi ha gel i està molt fred. 
Decidim anar al pati perquè amb el sol que escalfa potser es desfarà i... Ens posem per parelles amb un glaçó cadascuna i ens l'anem passant:

P-3A El gel es desfà

-Es fa petit! (Marc)
-És fred (Tots)
-Pero, què passa amb el gel?
-S'ha engaxat al terra del pati.(Valeria M.)
-Perquè el gel es desfà i s'ha transformat en aigua.(Paula)
-El meu gel ha desaparegut.(Oriol)
-Es desfà i després no tenim gel.(Adrià M.)
-S'ha descongelat i s'ha fet petit.(Adrià S.)
-Hem fet màgia i s'ha perdut.(Laia C.)
-El gel estava fred.(Clàudia)
-També l'Alize tenia les mans fredes.(Elsa C.)
-El meu gel ha desaparegut.(Ona)
-Perquè al pati feia calor.(Paula)
-Perquè si fa calor i és calent es desfà.(Clàudia)
Per tant tot sols hem tret les conclusions correctes.

Ara anem a la classe i els explico que l'aigua està formada per molècules molt petites i que quan s'evapora les molècules es separen, quan es congela estan molt i molt juntes i quan està l'iquida les molècules no estan ni molt juntes ni molt separardes. Per acabar fem la representació dels tres estats en els quals es pot transformar l'aigua. Nosaltres fem de molècules!

P-3A Representació molècules

Comentaris